Dagboken min

Tur på lekeplassen

TurerOpprettet av mogh 03 april, 2011 09:00

Søndag 27. februar 2011

Om et par dager er vi kommet til den første vårmåneden, men allerede nå er vårfølelsen på plass på fine dager. Parkdressen jeg arvet av Eirik passer meg perfekt og dermed har mamma og pappa begynt å ta meg med til lekeplasser rundt i byen.

I dag var vi på Storhaug og rutsjet og disset. Jeg var kanskje vel godt innpakket så det var litt vanskelig å bevege seg selv i sanden. Men å rutsje det liker jeg! Pappa støttet meg ned sklia, men jeg satte utfor fra toppen selv. Ser frem til flere fine dager med masse tid utendørs.

Mamma kjører bil i Haugesund

TurerOpprettet av mogh 03 april, 2011 08:30

Torsdag 10. februar 2011

Denne uken er vi i Haugesund. Mamma tar nemlig et intensivkurs i håp om å få tatt førerkortet før lillesøster kommer i mai. Vi bor hos Elisabeth og Arne Helge, tante og onkel til pappa, i et stort hus med masse plass. Jeg og pappa er hjemme på dagene mens mamma kjører.

I går dro vi alle sammen til Anne og Geir i Vats. Anne er søskenbarnet til pappa. Det var mamma som kjørte denne turen også, hun er blitt så flink så. Vi fikk pizza og Henriette og Lena viste meg lekene sine. På vei hjem kjørte pappa for da var det begynt å snø tett.

I dag har vi vært i Imsland en snartur. Men vi fikk tid til både middag hos oldemor og oldefar og kveldsmat hos Marit og Hans. Silje er nå fire måneder og smiler og babler i vei. Før vi gikk kom de med en stor samling is, deriblant en nydelig hjemmelaget sjokoladeis. Deilig!

Innom Vegard i Os

TurerOpprettet av mogh 03 april, 2011 07:59

Søndag 2. januar 2011

Vi er nå på siste stykket hjem fra Måløy, men på veien har vi stoppet en natt hos Vegard, Aud-Marte og Ola. Det fine været i dag gjorde at vi bare måtte komme oss ut en tur. Vi guttene satt i vognene våre, mens de voksne slet med å holde seg på bena. Til slutt ble det så glatt og bratt at vi måtte snu. I stedet tok vi turen på en kafé og spiste middag. Maten var god og selskapet enda bedre så vi ble første bilen som ikke kom med fergen.. Heldigvis bare en halvtime til neste.

Imsland

TurerOpprettet av mogh 03 april, 2011 07:43

Søndag 12. desember 2010

Denne helgen har vi vært en kort tur i Imsland på førjulsbesøk. Vi kom inn i går og er på vei hjem allerede i dag, men kjekt å få treffe Silje som snart er to måneder. En blid og livlig jente som jeg fikk leke litt sammen med.

Ellers er ting som jeg har fått fortalt her inne i Imsland. Vi går fra hus til hus og spiser og koser oss. Farmor og farfar kom fra Finnøy og vi spiste sammen hos oldemor og oldefar. Alltid hyggelig her inne.

Hyttetur til Mandal

TurerOpprettet av mogh 19 okt., 2010 20:11

Søndag 17.oktober 2010
10640 gram - 77cm

Endelig fikk vi reise på hyttetur igjen. Pappa tok fri en dag for å gjøre en langhelg utav det. Jeg synes det var litt langt å kjøre, var ikke fremme før etter leggetid torsdag, men holdt meg for det meste rolig i bilen. Alltid spennende å komme til en ny plass. Jeg fikk utforske litt rundt omkring med åttehjulingen min før de puttet meg i seng.

Fredagen var vi for det meste på hytta, bortsett fra en tur på butikken. Men mens mamma la meg for kvelden hørte jeg pappa starte bilen og kjøre bort. Jeg lurte fælt på hva som skulle skje, og fikk svaret neste morgen. Lise hadde kommet på besøk og hun hadde med seg en bamse jeg likte veldig godt.

I går dro vi til Mandal sentrum for å treffe Anne og Maria og tante og onkel. De var selv på hyttetur i Lyngdal, men tok turen ned for å treffe Lise og oss. Vi gikk på kafé og spiste god mat. Etterpå gikk vi tur langs brygga i byen og virkelig nøt det nydelige været.

I dag er det også fint vær, og vi har fått gått to turer på øya før vi startet på turen hjem. Deilig med hyttetur.

Forresten, vekt og lengde ble målt på onsdag da pappa tok meg med på helsestasjonen en tur.

Dalsnuten

TurerOpprettet av mogh 19 sep., 2010 20:03

Søndag 5.september 2010

I dag tok mamma og pappa meg med på en liten fjelltur til Dalsnuten. Det var en strålende dag med masse sol og blå himmel. Vi møtte mange mennesker på turen. Tilfeldigvis var det åpning av ny turisthytte denne dagen. Jeg hang som vanlig på magen til pappa mens han nesten måtte klatre på alle fire enkelte steder oppover. Men jammen var det flott å komme opp til toppen. På en fin dag som denne kan en se langt innover Ryfylke, hele Stavanger og langt nedover Jæren.

Etter en liten pust i bakken bar det ned igjen. Vi valgte en litt annen rute for å unngå den bratteste klatringen. Heldigvis var arrangementet slutt og mange hadde gått hjem allerede, så vi slapp å vente lenge for å få kjørt ned igjen. Litt ekstra tid tok det uansett, da pappa var så uheldig å punktere med bilen… Han fikset det fort og vi kom oss hjem til leggetid.

Hidra

TurerOpprettet av mogh 02 sep., 2010 20:55

Torsdag 19.august 2010

Nå har de siste gjestene våre dratt, men vi har en dag til her på Hidra.

I helgen var Matilde, tante og onkel her. De hadde med seg nøkkelen til hytta, siden vi kom rett fra Mandal og Danmark. Lørdagen gikk vi tur opp til Hågåsen og så på ruinene fra krigen. Et spennende område. Været var fint og vi nøt turen og utsikten over havet og Kirkehavn.

Mandag tok vi ferjen over til fastlandet for å besøke Sogndalstrand, en koselig liten bygd utenfor Sokndal. Vi ruslet litt rundt før vi hadde lunsj på Songdalstrand kulturhotell. Absolutt verd et besøk. Veien tur-retur var en opplevelse i seg selv, med smale svingete veier.

Tirsdag kom Kaia, Margrete og Eirik. Kaia hadde vokst seg til å bli ei stor og livlig jente. Fortsatt var været bra og vi trillet flere turer sammen. Galne som foreldrene hennes er, badet de i sjøen nedenfor hytta. (Egentlig er det vel bare mamma og pappa som er pysete som ikke har badet i år..)

I morgen skal vi treffe Samar og Kjetil som bor i Sverige. De er på ferie og låner hytta til foreldrene hans litt nord for Flekkefjord. Skal bli kjekt å møte pappas barndomskamerat og kona.

Danmark

TurerOpprettet av mogh 10 aug., 2010 21:55

Tirsdag 10.august 2010

Nå er allerede siste dag i Danmark over. I morgen skal vi hjem til Norge og Mandal. Tiden her nede har gått så alt for fort, men jeg har opplevd mye nytt. Vi har bodd i et feriehus i Løkken, nordvest i landet.

Litt om hver dag:

Torsdag ble den store reisedagen. Vi startet fra Stavanger på formiddagen og var fremme i Løkken nærmere ti om kvelden. Turen gikk veldig fint. Båten over var spennende, med mange folk og mye som skjedde overalt. Ikke lett å få sove da. Men humøret var på topp, selv langt etter min vanlige leggetid.

Fredag gikk vi lang tur på stranden. Utrolig nok var det nærmest vindstille og dermed veldig varmt. Pappa åpnet siden i vognen slik at jeg kunne ligge og se på bølgene til jeg sovnet. Beroligende og søvndyssende. Jeg fikk bade i badekaret i huset, men var det ikke veldig lite vann i forhold til størrelsen på karet? Når mamma og pappa badet senere tror jeg de hadde noen boblegreier også? Føler jeg har gått glipp av noe der.

Lørdag tilbrakte vi i byen og kikket oss rundt. Koselig liten ferieby. Små gule hus og brostein i gatene. Is-kiosker i annethvert hus. Mamma og pappa grillet på kvelden, men det fikk ikke jeg vite før dagen etter selvfølgelig.

Søndag var været fortsatt fint, men litt gråere så vi bestemte oss for å heller kjøre tur til Skagen. Mamma og pappa har fortalt at vi var så langt nord som det går an å komme - i bil. Siden jeg sov ble det ikke noen tur på stranden. Hjem igjen kjørte vi via Frederikshavn. Også Palmestranden like utenfor byen der så vi fra bilen, fordi jeg visstnok sov. Men da vi kom over en koselig liten restaurant nede ved en båthavn, vekket de meg slik at jeg også kunne få meg litt mat.

I går var den dagen med dårligst vær på denne turen så vi ble værende inne det meste av dagen. Et lite besøk til Blokhus og en tur nedom stranden der fikk vi til, før det var hjem igjen og opp i et varmt og godt boblebad. Jeg var i ekstase! Denne gangen var karet fylt til randen med vann – og det boblet og bruste som bare det. Midt i blinken for meg. Jeg plasket med så hele rommet var bløtt etterpå.

I dag har vi vært på stranden og jeg har fått kjenne på solvarm sand og dyppet føttene i sjøen for første gang. Kaldt i vannet og varmt på land. Det var litt mer vind enn på fredag, men det var bare deilig. Bortsett fra all sanden så ble blåst opp da. Når det nærmet seg sovetid for meg trillet vi en siste tur opp til gågaten i Løkken. Dagen ble avsluttet med nok et bad i boblebadet og mens jeg går sliten i seng pakker mamma og pappa til hjemreisen.

Tur til Månafossen

TurerOpprettet av mogh 02 aug., 2010 12:20

Lørdag 24.juli 2010

I dag har jeg vært på min første fjelltur! Jeg og mamma og pappa inviterte med oss mormor og morfar opp til Månafossen og videre inn til gården Mån. Dette ble min første fjelltur, men også mitt første Sjumilsstøvel-merke. Se siden til mamma og pappa for flere bilder og info.

Jeg stortrivdes i selen på magen til pappa, men det virket som han var litt mer urolig for hvordan vi skulle komme oss frem i det bratte og ulendte terrenget. Heldigvis gikk det bra for alle fem. Fossen var stor og bråkete, jeg likte den godt så lenge jeg så den, men med ryggen til synes jeg det var litt skummelt.

Vel framme på gården hadde vi en matpause. Jeg fikk melk med vann fra termos, fruktpure og kjeks. Fornøyd som alltid. Mamma hadde pakket med piknikpleddet slik at jeg fikk ligge og sprelle litt. Deilig å være ute i frisk luft!

Vi møtte mange folk både på vei opp og ned, alle ville hilse på meg og jeg smilte tilbake. Været var fint hele veien, men solen kom ikke for fullt før mot slutten av matpausen vår. Et veldig fint første møte med fjellet. Pappa bærer meg nok gjerne rundt på flere slike turer. Takk for turen til mormor og morfar også!

Mamma og pappa sin side om turen

Hidra

TurerOpprettet av mogh 02 juli, 2010 20:56

Søndag 27.juni 2010

Nå er det lenge siden sist jeg har skrevet i dagboken min, men turen til Hidra må jeg jo ha med. Etter en lang biltur i mye trafikk kom vi ned fredag kveld. Ble litt sent i seng for meg, men jeg sov i bilen og holdt humøret oppe. Spennende å reise på tur til nye steder.

I går kom også Kaia, Margrete og Eirik og sammen koste vi oss i sola på terrassen. I dag gikk vi tur i Kirkehavn, Kaia i vogn og jeg i sele på magen til pappa. Idyllisk lite sørlandssted, men lite liv da sommeren ikke er kommet skikkelig i gang ennå.

Ellers har jeg det bare bra. Sover og spiser og babler i vei. Men krabbe og sitte er nok en stund til jeg mestrer. Har det bra slik jeg har det, er fornøyd og glad. I morgen er jeg forresten et halvt år igjen – regnet fra termindatoen min.